Unified Communication afgekort UC

Traditioneel ziet men dan veel mensen nog denken dat als ze iets moeten vragen of vertellen, dat ze dan naar de andere gesprekspartner heen moeten gaan, of hem of haar moeten bellen.

 

Maar steeds vaker worden er nieuwe manieren van communicatie gekozen. Het was al zoveel eenvoudiger om de bestellijst te faxen, dan waren de "typenummers" en de aantallen tenminste goed.  Inmiddels is het bestelformulier via een webshop-functionaliteit waarbij de klant direct inzicht in voorraad en leverbaarheid krijgt en E-mail ingehaald. 

 

De hele brief of offerte gaat ook per E-mail, en als we iets willen vertellen doen we dat niet alleen per telefoon, maar ook met Chat (via Site, WhatsApp, Telegram of andere dienst).

 

Het kan beter met UC:  Het resultaat is hetzelfde, maar dan sneller en beter.  U besluit eerst om te communiceren met iemand of iets, en tijdens het proces kiest u pas de middelen.

 

U weet dat u ICTi iets wilt vragen en als het wel belangrijk is, maar het is geen bloedspoed is een mailtje misschien het handigste. Maar tijdens het typen komen er zoveel ideeën dat u eigenlijk beter iemand had kunnen spreken. Maar ja als de medewerkers in gesprek zijn, dan staat u weer in de wacht of krijgt u niet de persoon aan del lijn die u gehoopt had.

 

UC lost het op.  U begint gewoon met het mailtje te typen, en u ziet bij het kiezen van de ICTi-medewerker  uit de contactpersonenlijst dat deze telefonisch in-gesprek is. Tijdens het invoeren van de mail ziet u de ICTi-medewerker zijn status veranderen in NIET-IN-GESPREK.  

U verandert de communicatiemethode realtime en komt niet bij de receptie terecht, maar u belt direct met de persoon die u wilde mailen. Tijdens dit gesprek kunt u hem meteen laten mee kijken met uw bureaublad waarbij de screenshots in de mail en het gedeeltelijke mailtje ook voor hem direct zichtbaar is. U heeft u 2 weg-video ter beschikking waardoor het gesprek een video-gesprek wordt.  De ICTi-medewerker besluit direct naar u toe te komen en hij verplaatst het gesprek naar zijn mobiel De ICTi-medewerker kan nu zich probleemloos verplaatsen en gaat naar de auto. De navigatie van de auto weet al waar de reis waarschijnlijk heen gaat en terwijl u nog steeds realtime telefonische support krijg komt de  ICTi-er al naar u toe.  De agenda van de betreffende medewerker krijgt automatisch een afspraak en de overige collega's en klanten zien nu dat uw gesprekspartner buiten de deur is.

 

Is dit toekomst?  Nee dit kan vandaag en heet UC. Welkom in de nieuwe wereld, welkom in de wereld van ICTi.

 

Geen smarttelefoon maar een "smarter-telefoon".

 

In heel veel gevallen is BELLEN niet de beste oplossing.

 

In een zorginstantie lopen diverse verpleegsters / verplegers rond die allemaal bezig zijn om zorg te verlenen bij hun patiënten / cliënten. Uiteraard kan men zo'n verpleegster bellen, om een vraag te stellen, maar tijdens het bellen houdt de zorgverlening voor de eigenlijke patiënt op dat moment even op.

 

Een berichtje sturen is veel efficiënter, want tijdens het lopen naar de volgende kamer, is het voor de medewerkster/medewerker misschien handiger om het bericht te beantwoorden?

 

Maar een collega heeft acute hulp nodig, en dat kan niet wachten. Maar in tegenstelling van wat u nu denkt is bellen dan ook niet de meest efficiënte methode.  Zou het niet zoveel handiger zijn als de 3 dichtstbijzijnde collega's automatisch een bericht kregen dat er dringend hulp nodig was en als die collega's niet snel genoeg reageren dat er dan meer collega's het bericht kregen of dat de toestellen wel een luid alarm gaven?

 

Dan komt u in de wereld van UC . Laat de techniek zijn werk doen ipv dat u het moet doen.  Nu denkt u natuurlijk dat de verpleegster die een probleem bij een patiënt heeft een bericht moet gaan zitten typen? En dat hoeft dus ook niet. Spectralink heeft speciaal hiervoor een telefoontoestel dat alleen maar hoeft te vallen. De verpleegster laat de telefoon vallen, en dat is niet zo moeilijk, want zij heeft de handen vol aan het helpen van de cliënt.  De telefoon geeft zelf de alarmmelding en de positie door. En de ICT oplossing zorgt ervoor dat de boodschap efficiënt en snel over komt.  Welkom in de nieuwe wereld, welkom in de wereld van ICTi.