U kent het vast wel.
U heeft uw IT mooi uitgestippeld. Toen u de beslissing nam om hardware en software te kopen vertelde de verkoper u dat u jaren vooruit zou kunnen.
Nu bent u enkele jaren verder, en dan krijgt u te horen dat u toch zult moeten investeren omdat uw weg net anders loopt dan dat u gedacht had, en dat u nu op een doodlopende weg zit, terwijl uw bedrijf wel vooruit moet.
Het goede nieuws is dat ICTi een alternatieve weg kent op uw doodlopende weg, en wel een weg in de cloud.
Voorbeeld:
U kocht uw server, met voldoende harddiskruimte, maar dat bleek achteraf toch te krap te zijn. Omdat u voor een geavanceerde raid-oplossing heeft gekozen toen, dient u nu een extra set raid-harddisks te kopen. Doet u dat echter, dan heeft u ook weer meer data in de backup-oplossing nodig, en wellicht een aanpassing in het onderhouds- en garantiecontract.
ICTi heeft een dienst die u slechts €60 per maand kost en die uw storage uitbreidt in de cloud. Maar dat is niet een domme cloudstorage, maar een geavanceerde oplossing:
Om te beginnen kiest u een periode van bijvoorbeeld 30 of 60 dagen. Alle relevante, actuele data wordt naar de cloud gesynchroniseerd, maar wordt lokaal op uw eigen systeem gecached. De gebruikers gebruiken de data lokaal, zodat er totaal geen vertraging in zit over uw internetverbinding. Een gebruiker die echter buiten de deur werkt, krijgt diezelfde data direct vanuit de cloud, zodat uw lokale verbinding daar ook niet voor belast wordt.
Na de ïnitiele periode wordt er steeds gekeken welke bestanden wel en niet gebruikt worden door de gebruikers. Worden ze daadwerkelijk gebruikt, staan ze in de cache of komen ze daar automatisch weer in te staan, maar worden ze niet gebruikt, dan staan ze alleen in de cloud qua bestand, maar wel lokaal (alsof ze daadwerkelijk ook lokaal staan) in de directory van uw omgeving.
Uw bestaande harddisks worden dus eigenlijk alleen voor het relevante, actuele deel van de data gebruikt.
Standaard zit in deze cloud-oplossing ook versiebeheer. Wordt u slachtoffer van ransomware, dan zal deze misschien wel de data willen versleutelen, maar in de cloud kan de ransomware de data niet verwijderen. Uw originelen blijven dus gewoon bewaard. En aangezien alle data een versie in de cloud heeft gekregen, heeft u geen data-verlies.
De data die in de cloud staat hoeft niet door een backup-oplossing gekopieerd te worden, want die is al bij de prijs inbegrepen. U gaat misschien dus wel minder data backuppen met uw huidige oplossing, waardoor die ook langer mee kan.
U kunt nog veel meer met deze cloud-oplossing: u kunt bestanden delen met mensen binnen en buiten uw organisatie. U heeft dus geen WeTransfer nodig voor deze mensen. De data die gedeeld wordt kunt u voorwaarden aan stellen, over hoe lang beschikbaar en of ze iets mogen wijzigen of niet? Dit laatste zorgt ervoor dat u in eens ook opslag heeft voor stagiaires, of andere tijdelijk ingehuurde mensen die thuis, zolang nodig, verder kunnen met hun eigen of gemeenschappelijke bestanden, op uw omgeving, maar niet op uw server. Wel zo'n veilig gevoel. En de hele dienst kan ook nog eens de rechten uit een activedirectory-koppeling halen, waardoor migratie van de huidige data met de rechten mogelijk is.
En in eens kan uw bestaande omgeving weer een hele tijd mee, terwijl u een dienst heeft die een opzegtermijn van een maand heeft. Dus u gebruikt hem zolang u de meerwaarde in ziet.
Een van de vele leuke cloudoplossingen van ICTi, voor meer informatie klik hier: ICTi
Reactie schrijven